PRO: Pavel Štěpánek | Rozumíme vašemu dotazu, ale pravděpodobně se jedná o nepochopení vlivu norem na výtah. Pokusíme se to trochu objasnit a pomůžeme si přirovnáním vámi uvedeného 40-ti letého výtahu ke stejně starému automobilu. Nebude to přesné srovnání protože provoz automobilů je v ČR řešen zákony (které přikazují) a provoz výtahů normami (které pouze doporučují), ale pro náš účel to myslíme postačí: Před 40-ti lety byl vyroben automobil, který musel splňovat nějaká pravidla (nazvěme je třeba A). Jelikož je splnil, dostal povolení k provozu a Vy jste si ho zakoupil. Při STK Vám i nyní po 40-ti letech budou automobil kontrolovat pouze dle pravidel A. Dobrým příkladem může být třeba airbag nebo bezpečnostní pásy. Tyto položky jsou pro novější automobily povinné a po odstranění by STK neprošly, ale pokud je Váš automobil neměl z výroby, STK bez problémů projde. Do hry ale dále vstupují pravidla B, tedy bezpečnost. Na STK budou u Vašeho automobilu samozřejmě kontrolovat brzdy, vůle v řízení, tlumiče atd. Pokud STK neprojdete, můžou za to zkrátka pravidla B, nikoliv A. Pokud se vrátíme zpět k výtahům, obrovským problémem je, že zatímco 40 let staré automobily na silnici vidíte jen zřídka (a KAŽDÝ chápe proč je jejich majitelé vyměnily za nové), 40 let staré výtahy jsou stále v plném každodením provozu (a NIKDO nechápe proč by je měli vyměnit za nové). Přitom se v obou případech jedná o stroje, které vozí lidi a byly zkonstruovány jen na určitou životnost. Do hry proto vstupují pravidla C, které majitelům výtahů doporučují jak postupovat aby byl jejich výtah i nadále schopen každodenního bezpečného provozu. Splnění těchto pravidel může majitel zajistit modernizací (ve světě aut renovací) nebo výměnou za nový výtah. Připomínáme však ještě jednou - jedná se o doporučení. Zpět k Vašemu dotazu: Váš výtah splnil pravidla A při zahájení provozu a žádné nové verze těchto pravidel na to nemají vliv. Pravidla B (bezpečnost) musí být plněny vždy, jinak výtah bude papírově odstaven (majitel to však nemusí respektovat). Nerespektováním pravidel B a C se majitel výtahu vystavuje rizikům uvedeným v našem minulém příspěvku. Určitě se nejedná o nejlepší vysvětlení této problematiky, ale snad jsme Vám pomohli.
Dobrý den. Děkuji za obšírné vysvětlení k zastavení/ nezestavení provozu výtahu.
Možná jsem dotaz položil nepřesně. Merit dotazu je, zda výtah, který byl například stavěn před 40 lety a je do dnešní doby udržován odbornou servisní firmou tak, aby stále splňoval tehdejší normy, zda může nastat situace, že díky novým normám, kterým výtah "nemůže z principu konstrukce vyhovět " , být jeho provoz zastaven. Vím, že například výtah typu páternoater funguje na jednom ministerstu....přičemž tyto výtahy se běžně instalovaly v 70 letch.
PRO: Pavel Štěpánek | Reálně odstavit výtah může pouze jeho majitel. Vše ostatní má, velmi zjednodušeně, tento postup: Pokud majitel chce zajistit, aby jeho výtah byl pro jeho uživatele bezpečný, měl by se řídit platnými normami a na jeho servis si smluvně zajistit odbornou firmu. Tato odborná firma mu pak pravidelně předává dostatek podkladů pro jeho rozhodování "co s výtahem". Pokud však majitel svou nečinností dopustí aby se jeho výtah stal nebezpečným, může mu jím objednaná odborná firma výtah zastavit - papírově i reálně. Jako jeho majiteli mu však samozřejmě nic nebrání takto nebezpečný výtah opět spustit (tedy neodstavit) a přestat se řídit platnými normami. V takovém případě se však majitel vystavuje riziku, že jeho výtah některému z jeho uživatelů způsobí poškození věci, zranění či smrt. Plná odpovědnost za tyto následky a jeho rozhodnutí nedodržovat platné normy tak zůstane pouze na jeho straně. Následný soud pak bude samozřejmě kontrolovat zda mohl této události předejít - tedy zda dodržoval alespoň platné normy.
Dobrý den.
Kdy může dojít k nařízení zastavit provoz osobního výtahu v bytovém domě ?
Normy se mění, jsou neustále přísnější, přitom výtahy z let 1980-2000 jezdí stále, aniž v mnohém vyhovují novým normám.
Děkuji předem za odpověď.
P. Štěpánek
Dobrý den,
najdu zde někoho, kdo by mi byl ochoten předat vědomosti ohledně výtahu Transporta GNV 500 (350) z roku 1971? Vlastním ho, mám ho rád a snažím se o něj starat. Uvítal bych také náhradní díly, kdyby někdo měl. Předání vědomostí ani díly samozřejmě nechci zadarmo.
Děkuji.
JanS