Dobrý den pane Vysloužile. Neuvádíte jak je zařízení staré nicméně dle nejnovějších předpisů ČSN EN 81-20 musí být vrstvené tedy bezpečnostní (Konex, Stadip apod.) a splňovat pevnost statického působení 1000 N na plochu 0,3 x 0,3 m bez trvalé deformace. Dle předchozí normy ČSN EN 81.1 (2) A3 musí být vrstvené sklo umístěno na místech běžně přístupných osobám (např. šachta ve schodišti) do výše, na straně vstupu (tedy čelní stěně) min. 3,5 m, na ostatních stranách min. 2,5 m s min vzdáleností od pohyblivých částí zařízení 0,5 m (toto se týká šachet s částečným opláštěním). Běžně je dostačující vrstvené sklo tloušťky 8 mm (např. 3+2+3). Výměna stávajících obyčejných skel za skla vrstvená je samozřejmě závislá na statickém výpočtu pevnosti konstrukce (vrstvené sklo je zpravidla těžší než původní obyčejné o menší tloušťce) a způsobu uchycení. Děkuji. Valeš B
Dobrý den!
V domě při montáži skleněného opláštění výtahové šachty
se rozbilo namontované sklo. Tudíž jsem zjistil, že se
jedná o obyčejné okenní sklo. Je přípustné montovat tato
skla do výplní?
Děkuji!
PRO: p.Černá | Pro správné pochopení všech kroků vedoucích k uvedení výtahu do provozu můžete začít studiem Nařízení vlády č. 122/2016 Sb. a pokračovat k jednotlivým normám. Dle našeho názoru je to ale vcelku zbytečné a lze vše velmi zjednodušit asi takto: S výtahem můžete jezdit teprve až bude mít majitele, až ho tento majitel uvede do provozu, až tento majitel uzavře smlouvu se servisní firmou na provádění úkonů dle platných norem a až s Vámi uzavře smlouvu o využívání tohoto výtahu (a platbách za jeho využívání). Do té doby je vše záležitostí dohody a pokud se vámi zmiňovaný stavitel (tedy nikoliv majitel) dohodnout nechce patrně s tím nic nezmůžete. Ono se ale není čemu divit, představte si že by se Vám v něm něco přihodilo.
Chápu vaši argumentaci. Jde o to, že ostatní byty v nižších patrech jsou již předané novým majitelům, kteří všichni mají určitý spoluvlastnický podíl na společných částech novostavby- mimo jiné se to týká samozřejmě výtahů. Netuším, zda ostatní majitelé toto řešili, či ne.
Ráda bych se tedy ještě zeptala, jaké jsou konkrétní kroky pro uvedení výtahu do provozu k běžnému užití (samozřejmě v případě, že technicky- "stavařsky" je vše již hotovo)- je nutná revizní konktrola nezávislou třetí osobou (s určitým oprávněním?) nebo si dodavatelská firma sama výtah a jeho provedení "zkontroluje" a s ohledem na celkové provedení rozhodne, po provozní zkoušce, že je vše v pořádku, vydá jakousi formu "záručního listu" a umožnění jeho užívání je pak již na zadavateli zakázky......? (Omlouvám se za neodborné výrazy- mám zcela netechnickou odbornost:)
PRO: p.Černá | Nedokážeme posoudit aktuální situaci na základě pár řádků ale dle našeho názoru není možné jednat se stavitelem domu o využívání výtahu, který nebyl oficiálně uveden do provozu a který bude stavitel teprve předávat jeho budoucímu majiteli - zadavateli této stavby. Je to podobné jako by jste si chtěla od prodejce automobilů zapůjčit automobil, který ještě nebyl předán jeho budoucímu majiteli a který zatím nemá SPZ, zákonné pojištění ani TP. To že s budoucím majitelem plánujete uzavřít dohodu o pronájmu tohoto automobilu je pro tohoto prodejce zcela irelevantní. To že stavitel opakovaně využil svůj výtah pro účel stavby je dle našeho názoru jen věcí dohody mezi ním a jeho dodavatelem výtahu.