Začíná éra povinných nových výtahů

Vlastníci domů musejí do roku 2010 zahájit modernizaci starých výtahů. Na Mostecku to znamená vylepšit podle norem EU téměř všechny výtahy. Budou na to peníze?
 


Rekonstruovaný blok 369 stojící poblíž mosteckého Rozkvětu je jedním z mála obytných domů v regionu, jehož dva výtahy splňují přísná kritéria požadovaná Evropskou unií.

„Na Mostecku je takových výtahů jen několik desítek,“ konstatuje Jiří Hasman, zakladatel mostecké firmy na servis výtahů. Podle Hasmana vlastníci domů odkládají povinnou modernizaci výtahů na poslední chvíli kvůli nedostatku financí.

„Je to o penězích. A otázkou je, kde je vezmou,“ dodává.

Finančně náročnou modernizaci téměř sedmi stovek výtahů bude za dva týdny řešit představenstvo Stavebního bytového družstva Krušnohor. „Připravujeme k tomu komplexní zprávu,“ řekl včera Deníku ředitel družstva František Ryba.

Vedení Krušnohoru projedná balíček návrhů s harmonogramem příprav a způsobů financování.

Odstranit provozní rizika na starých výtazích se dá podle norem buď výměnou nevyhovujícího výtahu za nový, nebo postupnou úpravou starého výtahu.

TRAGÉDIE V JANOVĚ


Nejvážnější nehodou na Mostecku v posledních letech bylo zřícení výtahu na sídlišti Janov. Výtah se zřítil v neděli 20. ledna 2008. V momentě, kdy chtěl pasažér opustit v pátém patře zdviž, se utrhlo betonové protizávaží a kabinka i s mužem spadla. Příčinou bylo přetržení obou nosných táhel betonového protizávaží v závitech na jejich horním konci v důsledku únavy materiálu, kterou revize nemohla odhalit. Muž přežil, ale utrpěl těžká zranění.

Investice do jednoho výtahu si vyžádá 800 tisíc až 1,5 milionu korun. Jen Krušnohor potřebuje na lepší výtahy odhadem zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Zatím není jasné, zda si družstevníci půjčí od bank a navýší poplatky do fondu oprav.

Je možné, že bytové družstvo, a další vlastníci domů, se pokusí uzavřít s dodavateli výhodné smlouvy o splácení rekonstrukcí výtahů.

Řada firem tuto možnost již nabízí na svých webech.

„Všem, kteří budou zakázku financovat na splátky, bude poskytnuta možnost zaplatit první splátku až po převzetí díla,“ oznámila například firma VVS – české výtahy.

„Na základě požadavku vypracujeme splátkový kalendář, a to na dobu od dvou do pěti let,“ informovala společnost MS výtahy.

Hasman připouští, že modernizace na splátky může urychlit rozhodování vlastníků domů.

Budoucí zvýšenou poptávku podle Hasmana firmy dokáží uspokojit. „Například my jme schopni udělat osmdesát až sto výtahů ročně. V případě Krušnohoru by to znamenalo modernizaci trvající zhruba šest let,“ tvrdí Hasman.

Rok 2010 bude podle Ryby pro Krušnohor startovací. Družstvo výtahy upraví postupně. Podrobnosti o velkém plánu sdělí po zasedání představenstva.

Blok 369 je za vodou


Letošní modernizace dvou průchozích výtahů v bloku 369 stála přibližně 2,2 milionu korun. Radikální změnu doporučila inspekce, která zjistila vážné vady na zařízení.

Sdružení vlastníků, které je pod správou SBD Krušnohor, využilo svých rezerv po dotované rekonstrukci domu, který má například novou fasádu i okna.

Podle předsedy sdružení vlastníků Jiřího Civína nebyla rekonstrukce výtahů jednoduchá, ale vyplatila se.

„Nyní je vše v pořádku,“ sdělil včera Civín Deníku. Nikdo nemusel během prací chodit pěšky: nejprve se opravil jeden výtah, pak druhý. Podle Civína zvládnou podobné změny i ostatní domy. „Chce to udělat ekonomickou rozvahu a nebát se toho,“ dodal.

Hasman, jehož firma má na Mostecku dominantní postavení, chce v severních Čechách vytvořit sdružení místních výtahářů, aby společně lépe čelili tlaku nadnárodních společností dodávajících výtahy a autorizovaný servis. Živnostníci a menší firmy, které se specializují na výtahy, se podle Hasmana obávají, že jim velké koncerny znemožní po inovacích přístup k výtahům v domech, kde dosud zajišťují servis. Konkurenční boj v příštích letech by mohl sice snížit ceny služeb souvisejících s výtahy, ale zároveň vést k úpadku drobných místních zaměstnavatelů.

Stanovisko k výtahům od společnosti Mostecká bytová, které patří v Mostě šest a půl tisíců bytů, se nepodařilo získat. Ředitel společnosti je na dovolené.

Obnova výtahů je jedním z úkolů, který stojí před nájemníky domů určených k privatizaci.

Příčinou problémů spojených s modernizací českých výtahů je používání levných a zastaralých zdviží od 70. let 20. století během masové panelové výstavby. Výtahy bez dalších inovací vykazovaly řadu provozních rizik (např. kabiny bez vnitřních dveří). V posledních letech jim škodil i vandalismus.

Podle odborníků nejsou používané výtahy přímo nebezpečné, ale vykazují příliš rizik, která musejí vlastníci domů odstranit.
 
 
Autor: Martin Vokurka

Zdroj: deník.cz | 2009