V Pekingu zavádějí placené výtahy

Projekt má ulehčit život obyvatelům výškových domů, kteří se předtím museli spoléhat jenom na své nohy. Nové výtahy však nejsou zadarmo: jízdu je třeba zaplatit speciální kartou. Tříčlenná rodina si má připravit kolem 60 až 100 jüanů měsíčně, informoval Pekingský deník. První takový výtah otevřeli minulý týden, do konce roku se počítá s instalací dalších deseti.


V tom obytném domě v jihopekingském obvodu začalo být rušno loni v listopadu, kdy se otevřel dělníkům. Stal se totiž pionýrem projektu, který má pomoci financovat výstavbu nových výtahů ve starších výškových budovách. Jejich obyvatelé zatím museli stoupat po svých, teď se jim skýtá naděje na elektřinou poháněné kabiny.

Ale má to jeden háček: musí si připravit peněženky. Nebo přesněji řečeno speciální karty s přednabitým kreditem. Kdo chce nahoru, musí ji mít v ruce a nechat si z ní odečíst poplatek za jízdu.

První placený výtah tohoto druhu začal minulý týden fungovat právě ve výše zmíněném domě. Do jeho kabiny se vejde pět lidí a tamní obyvatele sveze za pouhé dva mao. (čili za 0,2 jüanu; 1 jüan = 10 ťiao, hovorově mao, pozn. red.)

Karty a reklamy

Rozumí se, že s každodenním používáním výtahu účet bobtná. Podle firmy, která výtah v Ta-singu postavila, má tříčlenná rodina měsíčně počítat se zhruba 60 až 100 jüany (v přepočtu cca 200-300 korun).

"Obyvatelé nemusí platit výstavbu a poplatky za udržování. Platí jenom podle svých potřeb," cituje zástupce společnosti Čeng Chung-ana deník South China Morning Post. Dodal, že v plánu jsou reklamy ve výtahové kabině, které mají pokrýt další část výdajů.

Do konce tohoto roku chtějí pekingské úřady postavit dalších deset výtahů tohoto typu. Pro obytné výškové budovy v Číně platí, že každá s více než šesti patry má být vybavena výtahem. Jen v samotném Ta-singu je přitom podle Pekingského deníku celkem 2264 budov bez výtahu, většina z nich postavená před rokem 2006.

Obyvatelé domů s výtahy odvádějí roční poplatek za údržbu, jeho výše však není striktně regulovaná a vede k častým sporům. Úřady tvrdí, že nový model "platba za jízdu" bude účinnou zbraní proti některým vlastníkům domů, kteří od obyvatel vyžadují neúměrně vysoké částky. Vybrané peníze prý navíc pomohou financovat výtahy v nižších budovách, uvádí stanice CGTN.

Zámky a stížnosti

Podobnou cestou se loni vydali v dalším z pekingských obvodů Chaj-tienu, kde však lidé za používání výtahu platili fixní měsíční částku.

A s placeným výtahem před pěti lety experimentovali také v obvodu Čchao-jang. Tehdy však šlo o to, že se majitelé snažili proměnit osazenstvo budovy a upřednostnit obyvatele před firmami. Proto výtahy opatřili elektronickým zámkem a rozdali karty: modré pro obyvatele a žluté pro firmy.

Bytová jednotka dostala čtyři modré karty na čtvrt roku, přičemž každá platila na 600 jízd výtahem; za použití nad tento rámec už bylo nutné zaplatit. Zato zaměstnanci firem museli platit už od začátku: 50 jüanů (asi 160 korun) jako záloha za kartu a tři mao za každou jízdu.

Tenkrát si podle čínských médií stěžovaly obě strany. Firmám se nelíbilo, že nad dosavadní poplatky k nájmu musí platit další peníze. A obyvatelé se zase mračili, že už jim nestačí vpustit návštěvu přes domovní telefon a musí pro ni scházet dolů.

 
 

Sdílejte článek:



Váš názor na článek (vstup do sekce VĚŘEJNÉ FÓRUM)

 
 
 

Autor: Magdalena Slezáková
Zdroj: irozhlas.cz | 23.2.2018