V Německu spustili obří lodní výtah

V Německu začal fungovat obrovský výtah na říční lodě – na trase z Polska je zvedne o 36 metrů, aby mohly přes další kanál plout na západ. V budoucnu tudy můžou proudit nejen nákladní kontejnery, ale i zásoby zemního plynu.
 

 
Ve městě Niederfinow na východě Německa se tento týden spustil obří lodní výtah. Stavba usnadní říční provoz na trase mezi Nizozemskem a Polskem – která může být klíčová i pro energetiku. Nový betonový kolos nahradí ocelovou konstrukci, která funguje už od třicátých let.


„Staré zdvihadlo spolehlivě slouží už skoro devadesát let. Ale na výzvy dnešní doby už nestačí. Modernější nákladní lodě jsou delší a širší. Starou stavbu necháme ještě nějakou dobu fungovat, ale pomalu se odporoučí do zaslouženého důchodu,“ prohlásil pod jednou z betonových podpěr spolkový ministr dopravy Volker Wissing.


Mezi trasou z Polska a kanálem do německého vnitrozemí je výškový rozdíl 36 metrů. Výtah ho překoná asi jen za tři minuty.


Enormní je už jen hmotnost vany, ve které se lodě vyzdvihují. Má skoro deset tisíc tun.


Otevření si nenechal ujít ani šéf obecně prospěšné společností Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík.


„Ta stavba je neuvěřitelná. Myslím, že je to sen několika generací lodníků a rejdařů, kteří tady pluli po těchto cestách. Je to důležitá stavba nejen pro lodní dopravu, ale pro dopravu jako takovou,“ řekl Kolařík.
 

 
Urychlení zásobování plynem

Důvodem je už jen to, odkud kanál vede – za polskými hranicemi je přístav Svinoústí, kde se rozšiřuje LNG terminál. Výtah by tak mohl urychlit i zásobování plynem.


Něco podobného ostatně naznačil i ministr Wissing. Podle něj bude v příštích letech klíčová právě říční doprava:


„Uvidíme tu opravdu zajímavý náklad. Nepůjde jen o dodávky obilí nebo paliv, ale taky obří stroje – rotory větrných elektráren, transformátory, turbíny nebo zařízení pro chemický průmysl.“


Podle Tomáše Kolaříka byl Niederfinow jednou z posledních překážek, která provoz brzdila. Výtah je součástí vodní cesty, která díky různým kanálům vede z nizozemského Rotterdamu až do litevské Klajpedy.


„Můžeme očekávat větší množství kontejnerů převážených na vodě. V brzké době, po dokončení rozšíření LNG terminálu, můžeme očekávat i přepravu zkapalněného zemního plynu. A dá se říct i veškerých produktů, které jsou v přístavu Štětín-Svinoústí překládány. Ty budou moct být transportovány v rámci Evropy díky rozšíření vodní cesty a nového lodního zdvihadla,“ řekl.


„Lodní zdvihadlo jako takové funguje na principu výtahu. Jsou tady desítky lan, které zvedají obří lodní vanu, která sama o sobě váží 9800 tun, což je obrovská váha. Proto jsou i u něj protizávaží, stejně jako v klasickém výtahu, a vyrovnávají zdvih,“ dodává Kolařík.



Sdílejte článek:



Váš názor na článek (vstup do sekce VĚŘEJNÉ FÓRUM)




Autor: Václav Jabůrek
Zdroj: irozhlas.cz | 6.10.2022