Páternostery v Praze ožívají, se záchranou pomáhají i školní sbírky

Páternostery neboli také oběžné výtahy se postupně v Praze vracejí do provozu. Po různých úředních budovách a školách jich je po metropoli rozmístěno téměř třicet. Na právnické fakultě se do záchrany zapojili i studenti.
 


Hlavní město se může pyšnit řadou památek, jeden unikát je však dodnes pro mnohé neobjevený, přestože je možné jej kdykoliv bezplatně navštívit. Jedná se o takzvané páternostery neboli oběžné výtahy, které jsou stále v provozu na téměř třech desítkách míst po celé Praze. Nejčastěji je uvidíte v úřadech, bankách či poliklinikách.

Jejich zlatým věkem bylo období první republiky, kdy byly instalovány do nově zbudovaných honosných domů především v centru města. Svůj páternoster má stále třeba palác Lucerna u Václavského náměstí, palác YMCA v ulici Na Poříčí, Finanční ředitelství ve Štěpánské, Škodův palác v Jungmannově, ale i budovy několika ministerstev.

V budově právnické fakulty na Starém Městě je také jeden, má dvanáct kabin a vyroben byl už v roce 1929. Jenže kvůli špatnému technickému stavu od roku 2008 nejezdí.

„Páternoster je jedním ze symbolů fakultní budovy a je škoda, že další generace studentů a také mladší učitelé o něm už jen slýchají z vyprávění,“ říká děkan Jan Kuklík a dodává, že právnická fakulta patří co do počtu studentů mezi největší na Univerzitě Karlově. Jeho zprovoznění by proto pomohlo lépe zvládat velký nápor studentů přemisťujících se mezi přednáškami.

Vedení fakulty dlouhodobě usiluje o obnovu, ale na drahou opravu dosud nemělo dostatek financí. Proto vznikla veřejná sbírka, ve které bylo už vybráno téměř 800 tisíc korun. K iniciativě se připojili i sami studenti, kteří koncem loňského roku uspořádali hudební festival Páternoster Fest, jehož výtěžek má také přispět k záchraně historického výtahu.

Podle Kuklíka se cena rekonstrukce vyšplhá na 8,5 milionu korun, v současnosti má fakulta připravených už pět milionů. Přestože se chystá investovat i do dalších částí budovy, děkan věří, že se letos konečně rekonstrukce podaří. „Provedení opravy se předpokládá do konce roku 2017,“ prozradil Jan Kuklík.

Vůbec poprvé se oběžné výtahy objevily ve Velké Británii koncem 19. století a následně se rozšířily dále do Evropy. S technickým rozvojem byly v průběhu 20. století zase postupně nahrazovány modernějšími typy výtahů. V Praze se však podařilo velkou část původních páternosterů zachránit.

„V poměru na počet obyvatel je Česká republika velmocí páternosterů, podobně je na tom snad jen Německo. Jinde už jsou bohužel spíše vzácností,“ vysvětluje David Kabele, který se dlouhodobě tomuto tématu věnuje a provozuje web paternoster.archii.cz.

Páternostery „ne“ vyhovují

Ale nechybělo mnoho a ani u nás už nemusely být k vidění. „Kritická byla devadesátá léta a přelom století, kdy kolovaly fámy, že jsou páternostery nebezpečné, neodpovídají normám Evropské unie a budou všechny nahrazeny. Paradoxně tehdy jich zmizelo nejvíc,“ dodává Kabele. V posledních letech se situace opět obrací, a přestože se nové páternostery už nevyrábějí, některé stávající jsou šetrně rekonstruovány.

Před pěti lety se dočkal generální opravy páternoster v budově úřadu Prahy 1 ve Vodičkově ulici a mezi lety 2007 až 2009 pak renovací prošel i vůbec nejstarší funkční výtah tohoto typu v Česku, kterým se svezete v historické budově Českého rozhlasu na Vinohradské třídě. Aktuálně se opravuje páternoster v budově pražského magistrátu na Mariánském náměstí. Oprava vyjde na více než 3,5 milionu korun. Hotova má být v dubnu.



Sdílejte článek:



Váš názor na článek (vstup do sekce VĚŘEJNÉ FÓRUM)





Autor: Matěj Ludvík
Zdroj: idnes.cz | 5.3.2017