Časté nešvary a poruchy výtahů. Trápí i ten váš?

Za stav výtahu odpovídá podle platných norem jeho provozovatel, tedy zpravidla majitel budovy. Pro všechny obyvatele je ale důležité cítit se ve výtahu bezpečně a využívat ho co nejdéle. Pojďme se tedy na často dlouho neřešené situace podívat spolu s odborníkem Václavem Bubeníčkem, technickým ředitelem nejmenované výtahářské společnosti.

 

1. Šero na nástupišti či v kabině

Možná se vám zdá zbytečné řešit dostatečné osvětlení na nástupišti, přesněji řečeno na prahu šachetních dveří. Ale jen do chvíle, než kvůli tomu někdo zakopne a stane se úraz. Podle nové normy je minimální intenzita osvětlení na nástupišti 50 luxů, v kabině pak 100 luxů. „Tato norma je však povinná pouze pro výtahy uvedené do provozu od 1. září 2017. Neřeší tak spoustu výtahů uvedených do provozu podle starších norem. V zájmu bezpečnosti je ale určitě lepší věnovat dostatečnému osvětlení pozornost,“ vysvětluje Václav Bubeníček.

2. Poruchy výtahů mají příčinu i v chybějících či špatně seřízených dveřích

Ačkoliv se dnes již používají automatické dveře, v řadě výtahů se ještě setkáte s ručními dveřmi, které za sebou dovírá sám cestující. Ruční šachetní dveře, tj. dveře, na které se díváte z chodby, mají často jediný kontakt, který ověřuje, že jsou zavřené, a výtah se může bezpečně rozjet.

V praxi se může stát, že když starší dveře špatně těsní, výtah se nerozjede a cestující se zdrží tím, že se snaží dveře „domáčknout“. Ani v takovém případě však nezkoušejte bezpečnostní systém obejít. Pokud byste totiž uvedli tento kontakt mimo provoz, může se ve výjimečných případech stát i to, že otevřete šachetní dveře a za nimi nebude výtah. Raději dohlédněte na to, aby dveře nebyly porušené a byly správně seřízené.

Mluvíme-li o dveřích kabinových, tedy těch, které se pohybují spolu s výtahem, můžete se stále setkat s výtahy, které jimi vůbec nedisponují. Kabinové dveře se totiž začaly v našich zemích běžně používat až v 90. letech minulého století. „Jsou ale velmi důležité, protože chrání pasažéry a náklad před kontaktem s čelní stěnou šachty při jízdě,“ říká Václav Bubeníček. Kabinové dveře přitom většinou není problém do výtahu doplnit.

3. Zvonek možná zvoní, ale kde?

Od roku 2006 vyvstala povinnost vybavit každý výtah pro přepravu osob dorozumívacím zařízením propojeným s neustálou vyprošťovací službou.

Do té doby bylo na vůli vlastníka nemovitosti, zda tuto funkci zprovozní, a tak je dodnes v provozu řada výtahů, kde při stisknutí zvonek sice zvoní, ale třeba jen ve výtahové šachtě. Moderní řešení přitom umí velmi užitečné věci. „U výtahů vybavených dorozumívacím zařízením, které jsou servisovány naší společností, je tlačítko se symbolem zvonku spojeno s centrálním dispečinkem, který je nepřetržitě v provozu. Dispečerovi zároveň poskytne základní informace o výtahu (adresa, rozsah poskytovaných služeb, jméno servisního technika). Výrazně se tak zkrátí doba, kdy se k vám dostane pomoc,“ popisuje možnosti moderních výtahů Václav Bubeníček.

4. Očím pasažéra skrytá...

... zůstává celá řada těch nejdůležitějších faktorů, na které musí dohlédnout profesionálové. U starých strojů ze 70. a 80. let jde například o převodovky, které mají dobře těsnit a nemá z nich téci olej. Moderní výtahy bývají bezpřevodové a nemají ani olejové náplně, údržba je tedy o něco snazší. Asi nikdo nepochybuje o významu údržby bezvadného stavu omezovače rychlosti a zachycovačů, které zabraňují nekontrolovanému pohybu kabiny, a dalších bezpečnostních prvků, k nimž patří například i zařízení pro kontrolu přetížení. U starších výtahů se při přetížení ozývá zvuk, který se při špatném stavu podlahy může ozývat i ve chvíli, kdy je váha v pořádku. Právě v takových případech chtějí někdy majitelé nechat toto zařízení vypnout. Je přitom zřejmé, že je třeba spravit podlahu, a nikoliv riskovat bezpečí cestujících.

5. Opomenuté kontroly a zkoušky

Výtah potřebuje souvislý odborný dohled, a to jak kvůli tomu, aby majitel domu dostál svým legislativou daným povinnostem řádného hospodáře, tak pro zajištění bezpečného provozu výtahu. Bezpečnostní předpisy pro provoz a servis výtahu se stejně jako tzv. prohlídky pro zkoušky výtahů v provozu řídí normami. Samozřejmě není nutné, aby byl majitel odborníkem na výtahy, stačí si zvolit profesionální servisní organizaci. Poruchy výtahů tak můžete významně omezit.



Sdílejte článek:



Váš názor na článek (vstup do sekce VĚŘEJNÉ FÓRUM)




Zdroj: idnes.cz | 24.5.2017