Výtahy neodpovídají evropské normě

Většina výtahů v České Lípě, ale i jinde v ČR neodpovídá normě evropské unie, která hovoří otom, že do roku 2010by všechny výtahy měly mít dvojité dveře.
 

Z hlediska bezpečnosti jsou chybějící vnitřní dveře ukabin výtahů považovány za velmi nebezpečné. Norma však podle provozovatelů výtahů imajitelů domů není zavazující ale pouze doporučující. „Chybějící vnitřní dveře uvýtahů považujeme imy za vysoké riziko. Už jsme proto učinili kroky ktomu, abychom toto riziko maximálně snížili,“ sdělil Leoš Fišera, ředitel SBD Liberec, jednoho znejvětších bytových družstev vČeské Lípě, které vlastní přibližně třicítku nevyhovujících výtahů na sídlišti Špičák a na Smetanově nábřeží.

Snížením rizika zvysokého na střední má na mysli nainstalování laserových clon, které brání uživatelům výtahu aby se za jízdy přiblížili ke stěně výtahové šachty. Proč družstvo nesplnilo evropskou normu úplně na nenechalo nainstalovat vnitřní dveře jsme se zeptali Jířího France, který pro SBD Liberec výtahy provozuje. „Výtahy jsou naprosto špatně konstruované už od samého začátku. Jsou příliš malé a mají příliš malou nosnost, než aby unesly další těžké dveře,“ říká Jiří Franc. „Nainstalování vnitřních dveří do stávajících kabin není technický problém, ale vzhledem krozměrům a váze dveří by se jejich nosnost snížila tak, že by výtah unesl sotva dva lidi a prostor vkabině by se také velmi zmenšil,“ dodává.

Nosnost iprostor ve výtahové kabině by se však daly vyřešit kompletní výměnou výtahu. Ta by ale přišla majitele domů na mnohem více peněz než instalace laserových clon, které podle nich plní stejný účel. „Kompletní předělání výtahu by majitele domu, potažmo jeho nájemníky přišlo přibližně na sto tisíc korun za každé podlaží domu,“ říká Jiří Franc.

„Ituto možnost jsme smajiteli izástupci nájemníků konzultovali, ale vzhledem kmnohem nižším nákladům a vpodstatě stejné funkci jsme ve většině případech zvolili variantu laserových clon, které vyjdou přibližně na dvacet tisíc korun na jednu kabinu,“ dodává stím, že úpravy výtahů budou inadále pokračovat a jejich celá rekonstrukce, která se rozloží do pěti let, si vyžádá přibližně 350tisíc korun, což je stále mnohem lacinější varianta, než kdyby se nechaly vyměnit celé výtahy. „Tento postup nám schválil také Institut technické inspekce zPrahy, který mimo jiné dohlíží na bezpečnost výtahů,“ říká na závěr ředitel SBD Liberec Leoš Fišera.

Brzdy nefungovaly, protože výtah padal příliš pomalu


Ústí nad Labem - Pád výtahu vLitvínově stěžkým zraněním muže vyvolal mezi lidmi znepokojení. Na severu Čech je 110000 panelových bytů vbytových družstev a ve společenství vlastníků přes 60000 bytů. Převážná většina bytů je vdomech svýtahy.

Podle Karla Jedličky, předsedy Rady bytových družstev severočeské oblasti, jsou od konce roku 2003prováděny inspekční prohlídky výtahů, aby bylo dosaženo jejich bezpečnosti podle noremEU.

Čas inspekcí

„Majitelé domů mají za povinnost provést inspekční prohlídku výtahů. Ta odhalí vysoké, střední a nízké riziko. Svysokým rizikem je přibližně 25závad na jednom výtahu a musí být odstraněny závady do 5let od data inspekční prohlídky, střední závady do 10let a nízké při generální opravě. Bytová družstva proto provádějí postupně rekonstrukce výtahů.

Mnohá menší sdružení vlastníků stím otálejí nebo se snaží minimalizovat náklady, protože jde odrahou záležitost,“ uvedl Jedlička.

Zdeněk Masojídek zděčínské servisní firmy Výtahy Dc uvedl, že provádí údržbu ina výtazích starých 40let, přesto jsou bezpečné vrámci původníchnorem.

„Utěchto výtahů se též provádějí nově inspekční prohlídky a termíny zinspekčních prohlídek musí být dodrženy,“ uvedl Masojídek. Dodal, že základním problémem je cena, nejméně za 850tisíc korun nákladů a 9procentDPH.

Nejsou závazné

„Normy nejsou závazné, ale jsou platné a mají oporu vzákonech. Pokud nedodržíte platnou normu, porušítezákon.

Dojde-li khavárii, protože majitel nebo provozovatel nedodržel platné normy, je plně zodpovědný za případné následky ipřed soudem. Vlastníka tedy nelze přímo donutit, aby respektoval platné normy, když nemá peníze, ale zodpovědnost za škodu zněho nikdo nesejme,“ zdůraznil Masojídek.

Menší sdružení vlastníků bytů podle Masojídka rekonstrukce výtahů platí, pokud nemají dostatek peněz, ina splátky. Vlepší finanční pozici jsou bytová družstva. „Provádíme rekonstrukce výtahů například vbytovém družstvo vLitoměřicích a Neštěmicích. Odstranili jsme tam protizávaží, protože jsme instalovali bubnové výtahy BOV. Tím jsme mohli zvětšit hloubku kabiny asi o25cm a vejdou se do ní vozíčkáři imaminky skočárky,“ uvedl Masojídek.

Jedlička dodal, že ve velkém úpravy výtahů vČeské Lípě, Jablonci, vDěčíně, vTeplicích ivÚstí.
 
 
Autor: Petr Jeník

Zdroj: deník.cz | 2008