VÝTAHY NEJEN V PRAZE ČEKAJÍ NA VELKOU TRAGÉDII

PRAHA - Rozruch vzbudil náš včerejší článek o dívce, jíž se zaklínila ruka mezi výtah a stěnu šachty. Odborníci míní, že podobné výtahy jsou smrtonosné pasti a budou překvapovat stále častěji. Dvě třetiny z 20 000 pražských zdviží jsou totiž vyloženě nebezpečné.
 

 
Jejich technický stav a zanedbávaná údržba jsou časovanou bombou, která jednou nečekaně udeří.
Výtahy v pražských domech čekají na velkou tragédii. Jinak se zoufalý technický stav ohrožující bezpečnost lidí nezmění, míní odborníci. Situaci ještě ztěžuje fakt, že tři čtvrtiny českých výtahů jsou starší více než dvacet let, jak tvrdí Česká asociace výrobců výtahů.
 
"Stačí se jen porozhlédnout kolem sebe, aby člověk zjistil, co všechno je v provozu. Výtahy bez klecových dveří, se zastaralým elektrickým zařízením, s dřevěnými klecemi, šachty z drátoskla. To vše představuje obrovská rizika,"tvrdí revizní technik Pavel Novotný. "Naprosto nepřijatelné je, aby klece výtahu neměly nouzové osvětlení anebo byly bez jakéhokoli spojení se světem," prohlásil.
 
Technik jedné pražské výtahářské firmy jeho slova potvrdil. "Vlézt do výtahu bez vnitřních dveří považuji doslova za pokus o sebevraždu, ohroženy jsou zejména malé děti,"uvedl. "Zatím to vždy dopadlo dobře, ale je otázkou, kdy se stane něco závažného,"podotkl. Většina výtahů v Praze podle něj neodpovídá přísným normám. Připomeňme, že i případ dívky z Vinohrad se odehrál v podobné "pasti".
 
Česká republika je podle vydané zprávy asociace daleko za státy Evropské unie. Doporučení Evropské komise suplují staré, zcela nepoužitelné vyhlášky. Podle odborníků je na pováženou, že trh je neprůhledný a přísné právní úpravy neexistují, takže nelze výtahy důsledně kontrolovat a zajistit skutečnou bezpečnost.
 
"Největším problémem výtahů je jejich technický stav a údržba. Ve většině případů se učiní jen formální zápis o provedení revize či revizní zkoušky, a provozovatel tím považuje své povinnosti za splněné,"říká jeden z odborníků, který je o situaci informován. Shovívavost úřadů a státních orgánů vedla ke vzniku celé armády někdejších revizních techniků, kteří získali živnostenské listy na výrobu, montáž, servis, revize a revizní zkoušky výtahů. Ti se podle předsedy asociace Jana Dvořáka úspěšně živí hlavně v bytových družstvech.
 
"Zcela běžné je například vydávání čistých revizních zpráv. Proč by měli kontroloři respektovat platné české technické normy, když jsou podle příslušného zákona nezávazné,"uvedl Dvořák. "Nejen starší zástavby, ale i nové budovy mohou mít s výtahy problémy,"upozorňují zástupci asociace. Pražané mají podle nich slabé právní povědomí o svých právech a nárocích. "Pokud za výtah platí, platí také za jeho bezpečnost,"dodávají.
 
Pravidelná údržba, kterou dělají odborné firmy, může leccos ohlídat, ale problém bezpečnosti vyřeší až výtahy nové.
 
"Státu nečiní žádná opatření, aby se zavedlo technické doporučení komise EU ke zvýšení bezpečnosti výtahů,"tvrdí Dvořák. V případě panelových domů vláda formulovala pomoc státu v nařízení o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části úroků z úvěrů na opravy, v případě rizikových výtahů se prozatím nevyjádřila nijak.
 
"Byla jsem uvězněna ve výtahu víc než pět hodin, a nebýt mého syna, který zavolal technika, byla bych tam dodnes,"postěžovala si Květa Macáková z Bubenče. Problém vidí v nezájmu majitele domu. "Raději chodím pěšky. Požadovat něco od majitele je zbytečná ztráta času,"povzdechla si.
 
 

Autor: VLASTIMIL RŮŽIČKA, TOMÁŠ MRZENA
Zdroj: Večerník Praha| 2003