Výtahy jsou plné nástrah

Téměř 60 procent osobních výtahů v Česku je nebezpečných. Riziko však lze výrazně snížit kontrolami a modernizací.
 


Chcete nastoupit do výtahu, ale zavrávoráte nad propastí prázdné šachty. Zdviž se s vámi zasekne, avšak poplachovým tlačítkem se na nikoho nedozvoníte a zůstanete uvnitř uvězněni několik hodin. Anebo se vám při jízdě do mezery ve stěně málem zachytil cíp kabátu.

V moderních zařízeních jsou podle odborníků takové nehody vyloučeny. Ne však v běžných panelákových výtazích - tam se občas stávají a mohou skončit i smrtí.

Podle odhadu Unie výtahového průmyslu z celkových 85 tisíc českých osobních výtahů 50 tisíc nevyhovuje současným bezpečnostním normám, což je téměř 60 procent.

"Mají všechna možná bezpečnostní rizika. Ta se v Evropě člení do 74 skupin, u nás jich máme kvůli zvláštnosti panelové výstavby dalších 11,“ říká Václav Vaněk, inspektor z firmy TÜV SÜD Czech a soudní znalec.

Nevyhovující výtahy například nezastavují v rovině s podlahou, nejsou dostatečně odolné proti vandalům a požárům, jištění dveří u nich může snadno přestat fungovat či jejich brzdy obsahují jedovatý azbest.

Českou zvláštností jsou závaží z betonu, jejich zavěšení na ocelových drátech bez jištění nebo dřevotřískové kabiny. "Nejhůře jsou na tom výtahy v panelových domech s nosností 250 kilogramů a bez kabinových dveří,“ vysvětluje Vaněk.

Často takové výtahy jezdí také v nevhodných šachtách z drátoskla či pletiva s velkými oky, kterými mohou děti například prostrčit klacky či jiné předměty.

Pád výtahu je velmi výjimečný
Vysoké riziko však ještě nemusí znamenat časté nehody. "Porovnáme-li poruchovost výtahů s ostatní technikou, výtahy vycházejí velmi dobře. Systém zavedený již před mnoha lety totiž nařizuje mnoho kontrol a revizí, které umožňují vcelku bezpečný provoz,“ říká František Machač ze servisní firmy Framax.

Česká asociace výrobců výtahů zaznamenala od roku 1993 celkem 23 výrazných nehod a havárií, při nichž přišlo o život 10 lidí.

Ve srovnání s dopravními nehodami nebo požáry je to číslo celkem zanedbatelné. Papírově vysoké riziko vychází z toho, že se na výtahy pohlíží velmi přísně.

Nemusíte se bát, že se s vámi výtah utrhne a vy se i s kabinou zřítíte na dno šachty. Případ z konce ledna, kdy se v Litvínově zřítil výtah s mužem a ten si způsobil těžké zlomeniny, byl hodně výjimečný, pravděpodobný asi jako kdyby vás zasáhl meteorit. Příčiny nehody zatím nejsou známy.

Všechny, tedy i starší výtahy mají jištění proti pádu a další bezpečnostní prvky. "Lana se netrhají, přesto má každý výtah zachycovače s omezovačem rychlosti - ten při zvýšení rychlosti výtahu automaticky klec zastaví,“ vysvětluje Václav Vaněk.
 
"Běžné jsou také výtahové brzdy, dvojice čelistí, které mají za úkol zastavit výtah v požadované stanici,“ říká Radek Papranec ze správcovské společnosti Condominia.

Kdyby se výtah přece jen utrhl a předchozí opatření selhala, pád na dno šachty zmírní nárazník. Abyste nemohli spadnout do prázdné šachty, dveře bývají jištěny blokováním, vstupy do výtahu často hlídají fotobuňky.

"Nejlepším bezpečnostním opatřením je však komplexní a pravidelný servis prováděný odbornou firmou. V případě, že se při prohlídce nebo zkoušce zjistí, že výtah není způsobilý k provozu, provozovatel ho musí odstavit a zajistit odstranění závad,“ říká Libor Pliml z výtahářské firmy KONE. Pád výtahu, který je pravidelně prohlížen, je podle něho nemožný.

Zajistěte kontroly a hlaste poruchy
Kontroly kvůli bezpečnosti mají majitelé domů za povinnost. Jednou za dva týdny by měl výtah prohlédnout alespoň správce domu.

"Toto řešení však nedoporučujeme, protože jenom odborník-výtahář může poznat, jestli je zařízení v pořádku,“ radí Jan Kuchař ze správcovské firmy Prague Property Management.

Servisní technik musí výtah prověřit každé tři až čtyři měsíce, jednou za tři roky provede odbornou zkoušku, při níž zkontroluje i funkčnost elektrického zařízení a posoudí bezpečnost.

Po dalších třech, šesti či devíti letech, podle stáří výtahu (více v rámečku), je nutná prohlídka autorizovaným inspektorem.

"Posoudí technický stav výtahu, zhodnotí jeho bezpečnost a rizika a stanoví opatření, která by je měla odstranit,“ vysvětluje Marcel Skála z inspekční firmy Bureau Veritas.

Těmi by se pak měl majitel řídit. U starých výtahů to dnes často znamená kompletní renovaci nebo rovnou výměnu za nový.

Jak poznáte, že výtah není v pořádku?
Jakékoliv chování odlišné od toho, na co jste zvyklí, je podezřelé a měli byste ho co nejdříve nahlásit servisní firmě. Znepokojovat by vás nemělo zastavování v každém patře, když tam nikdo nečeká, to je chyba nevhodné obsluhy.

Kromě zřejmých poruch, jako je nefunkční fotobuňka nebo odblokování dveří, jsou podezřelé třeba skřípění kovu, drhnutí, vibrace nebo zastavování výtahu mimo úroveň podlahy.

"Bohužel se často stává, že lidé zavolají až v pátek, že od pondělka výtah zlobí, aby nemuseli o víkendu chodit pěšky,“ stěžuje si František Machač.

Nešetřete za telefon a ihned volejte servis, případně i záchrannou službu, když zjistíte, že se výtah zasekl a uvnitř jsou lidé.

Vyprostí vás většinou do hodiny
Pokud zůstanete uvězněni mezi patry, nezbývá než se spolehnout na funkčnost "zvonku" a rychlost přivolané pomoci. Nejmodernější zdviže poruchu samy oznámí servisu, s tím však raději nepočítejte.

Nejčastěji ve výtahu bývá tlačítko, které zazvoní na ostrahu nebo vás hlasově spojí se servisní firmou. Ve starších výtazích najdete alespoň telefonní číslo, na které můžete zavolat mobilním telefonem.

Podle normy by vás měl někdo vyprostit do hodiny, ve smlouvě se servisem však můžete mít i delší lhůtu, třeba dvě hodiny. "Když je v domě ostraha, je to většinou do 20 minut,“ říká Jan Kuchař ze správcovské firmy Prague Property Management.

Někdy bývá v domě také zaškolený dozorce výtahu, což je některý z obyvatel domu. U něj však buďte ostražití, protože nemusí být zcela odborně zdatný.

"Znám případ člověka, který ochotně pomáhal uvázlému tak nešťastně, že oba spadli do výtahové šachty,“ varuje Václav Vaněk.

A co když přece jen nějaké opatření selže a vy přijdete k úrazu? "Zranění nejsou častá, ale když se přihodí, většinou je odpovědná osoba, která si je způsobí,“ tvrdí Jan Kuchař.

Za nehodu kvůli zanedbané údržbě či nedodržení podmínek provozu uvedených v normě odpovídá vždy provozovatel výtahu, tedy majitel domu. "V případě nehody máte nárok na náhradu škody a ušlého zisku,“ říká advokátka Barbora Mokrošová z kanceláře Peterka & Partners. To zahrnuje bolestné i náhradu nákladů na léčbu.

Na co si dát pozor
Ve výtahu bez vnitřních dveří nepřepravujte velké předměty, které by se v něm mohly za jízdy vzpříčit. Věnujte pozornost volně visícím provazům, aby se za jízdy nezachytily do prostoru mezi výtahem a stěnou. Do výtahu nevstupujte zamyšleně, předtím se ujistěte, že tam výtahová klec opravdu stojí. Nenaskakujte do výtahu na poslední chvíli, nepřerušujte zavírání dveří tím, že dovnitř vsunete ruku či nohu - fotobuňky mohou být nefunkční. Nesnažte se dostat do výtahové šachty. Nehody se v takových případech stávají i odborným technikům. Pokud se výtah zastavil mezi patry, ihned volejte pomoc.

Jak často výtah kontrolovat
* Provozní prohlídka (dozorce výtahu, nemusí být technik) - jednou za dva týdny
* Odborná prohlídka (odborný technik) - výtahy zprovozněné před 1. lednem 1993 jednou za tři měsíce, ty novější jednou za čtyři měsíce
* Odborná zkouška (odborný technik) - jednou za tři roky
* Inspekční prohlídka (autorizovaný inspektor) - výtahy zprovozněné před 1. lednem 1993 do tří let od poslední odborné zkoušky, zdviže z období 1993 až 1999 do šesti let od odborné zkoušky, ostatní do devíti let. Poté se budou pravidelně opakovat.

Kolik je výtahů
* V Česku je přibližně 110 tisíc výtahů
* Z toho je 85 tisíc určeno k přepravě lidí * Nejnovějších 15 tisíc je velmi bezpečných, splňují přísná kritéria (po 1. říjnu 1999)
* U dalších 11 tisíc byla odstraněna nejhorší rizika, takže vyhovují nové evropské normě (před 1. říjnem 1999) * Dalších 9 tisíc má celkem dobrou bezpečnost, vyhovují starší evropské normě, ale mohou nastat rizikové situace (mezi 1. lednem 1993 a 1. říjnem 1999)
* Ostatních 50 tisíc je nebezpečných, z mnoha důvodů mohou ohrozit zdraví lidí (před 1. lednem 1993) Zdroj: odhad Unie výtahového průmyslu ČR

Nehody ve výtazích
Od roku 1993 zaznamenala Česká asociace výrobců výtahů celkem 23 velkých havárií a nehod. Zde jsou některé z nich: Červenec 1997 - při poruše výtahu v Pardubicích zůstali uvnitř 52 hodin uvězněni 50letý muž a 57letá žena. Následek: silný traumatický zážitek, pocity úzkosti. Březen 1999 - v Liberci přepravoval 46letý muž skříň v kleci výtahu bez vnitřních dveří, roh skříně se zachytil o rám vnějších dveří, takže se skříň rozpadla a muže přimáčkla ke stěně. Následek: smrt. Leden 2002 - opraváři v Jihlavě během tří dnů zaznamenali sedm případů, kdy lidé otevřeli dveře výtahu, ale našli jen prázdnou šachtu. Následek: šokující zážitky několika lidí. Měli velké štěstí, protože v několika jiných případech v různých městech přišli lidé pádem do šachty o život.
 


Autor: Filip Grygera | Foto: Martin Mráz
Zdroj: iDnes.cz | 2008