VÝROBCŮM VÝTAHŮ SE LETOS DAŘÍ VÍCE JE VYVÁŽET

Po propadu ve vývozu českých výtahů v posledních dvou letech nastává oživení.Čeští výrobci výtahů zvýšili export za první letošní čtvrtletí o 33 miliónů korun na 85 miliónů, sdělila Celní správa Ministerstva financí. Zároveň ale pokračovala i rostoucí tendence v dovozu výtahů.

 

 

“Letos vývoz naší české společnosti stoupne zhruba o 20 procent. Objem výroby zvyšujeme díky většímu počtu objednávek od našich sesterských zejména evropských společností,” řekla Tereza Schillerová, mluvčí největšího tuzemského výrobce výtahů Schindler. Podle ní tak firma prokazuje cenovou konkurenceschopnost v rámci závodů tohoto nadnárodního koncernu. Tržby pražského výrobního závodu loni již přesály 300 miliónů korun, z toho 97 procent připadlo na export. Z ryze českých firem se ve vývozu nejvíce prosazuje pražský Eletec. Ten se vyhnul přímé konkurenci se sériovou výrobou nadnárodních firem a zaměřil se na výrobu speciálních vysoce elektronizovaných výtahů s řadou automatických činností.

 

“Letos jsme již vyvezli výtahy za bezmála 30 miliónů korun. Rozjíždí se nám Rusko, ale získáváme i další zajímavé trhy. Rozjednáváme Indii, naprostou novinkou je Austrálie,” řekl obchodní ředitel Eletecu Roman Trnka. To, že o výtahy Eletecu projevili zájem i na druhé straně zeměkoule, vysvětluje tím, že podobné typy výtahů nikdo jiný na světě nevyrábí. Jejich technologickou novinkou je například automatické zasílání zpráv mikroprocesorem výtahů na mobil jeho správce při poruchách, při vznikajícím požáru nebo při pokusu zloděje o vloupání do domu či bytu. Loni firma prodala výtahy za 180 miliónů korun, letos předpokládají překročení hranice 200 miliónů korun. “Tato česká firma se tak trochu vymyká z portfolia našich firem. Ty většinou již jen montují z dovážených součástek,” řekl tajemník zástupce České asociace výrobců výtahů Jan Dvořák. Dovážejí většinou nejlevnější komponenty ze Španělska či Itálie a z nich výtahy přímo na staveništi skládají. “Nutí je k tomu tvrdý tlak na cenu ze strany dodavatelů stavby,” vysvětlil Dvořák.

 

Na českém trhu je patrný přesun od staveb administrativních k bytovým komplexům. “K malému nárůstu odbytu na českém trhu letos možná dojde, a to především díky zvýšené poptávce v oblasti výstavby bytových jednotek, kde je nyní poptávka silnější, než jsme předpokládali,” uvedl obchodní ředitel Kone Lifts Jiří Smetana. Zřejmě to souvisí, uvedl, s připravovaným vstupem do EU, kdy ceny bytů jsou stále ještě pod úrovní průměrných cen v unii. “Tím dochází k spekulativnímu zájmu o byty, kdy kupec doufám, že jej výhodně prodá po vstupu do EU,” míní Smetana. Na druhou stranu jsou ale podle něj projekty pro takzvaná administrativní či polyfunkční centra odsouvány. S tím souhlasí ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. “Letos se postaví asi osm až deset tisíc bytů, ale nebude jich výrazně více než loni,” uvedl. Dodal, že za vyššími dovozy na začátku letošního roku mohly být i dodávky výtahů pro některé stanice metra poškozené loňskými povodněmi. “Zajistili jsme například výměnu eskalátorů v metru za 45 miliónů korun,” poznamenal Smetana.

 

Podle výtahářské asociace se v Česku prodá ročně asi 1400 tisíc výtahů.

 

Dovoz a vývoz osobních i nákladních výtahů do Česka

 

Rok

2001

2002

1 Q 2002

1 Q 2003

Import

221,6

240,2

57,9

74,1

Export

406,2

356,4

51,7

84,6

 

Výrobci výtahů zvýšili export za první čtvrtletí o 33 miliónů korun.

 

 

Autor: Jan Činčura
Zdroj: Hospodářské noviny| 2003