Servisní firmy mají plné ruce práce s výtahy v Praze

Lidé si iněkolik týdnů po neštěstí vLitvínově nechávají hromadně kontrolovat zdviže.
 


Více práce než obvykle mají vtěchto týdnech některé firmy, které se zabývají výrobou a revizemi výtahů. Majitelé objektů vPraze se na ně začali hromadně obracet poté, co se 20.ledna zřítila kabina výtahů vLitvínově.

Nestíháme. To tvrdí některé firmy, které zajišťují revize a opravy výtahů po celé Praze. „Zakázky nám stouply o30procent. Asi před měsícem přišla vlna poptávky po tříletých revizích, větších opravách, ale nejvíce si zákazníci žádali opásání protiváh, které selhaly vLitvínově. Zatímco běžně takových oprav děláme několik desítek za měsíc, 14dnů po neštěstí jich bylo 300,“ popsal Jiří Šrám ze společnosti Evyt, která sídlí vPraze10.

Podobně je na tom ispolečnost Schindler. „Nejvíce objednávek bylo na revizi opásání protiváh. Zatímco za rok máme vPraze takových zakázek 200až 300, nyní jsme měli stejný počet během tří týdnů,“ uvedl vedoucí pražského servisu Marek Jahoda. Podle něj sice počáteční nápor opadl, oprotiváhy a odborné zkoušky, které jsou povinné jednou za tři roky, se zákazníci ale stále zajímají ve zvýšeném počtu. „Odhadujeme, že nás ještě čeká na dvě stovky kontrol protiváh od zákazníků, pro které nezajišťujeme pravidelný servis,“ potvrdil Jahoda.

Výrazně zvýšený počet zákazníků vsouvislosti sneštěstím vLitvínově naopak neřeší OTIS. „Jediný způsob, jak se situace unás projevila, bylo nárazově větší množství dotazů ianonymních zřad veřejnosti ifirem za účelem ujištění se, zda něco takového hrozní nebo nehrozí právě ujejich výtahů. Výrazné zvýšení zakázek jsme nezaznamenali, protože OTIS již před lety přijal bezpečnostní opatření ve věci opásání konkrétních typů protiváhy,“ uvedl vedoucí servisu OTIS Dušan Sedláček. Podle něj ale vlna dotazů již polevila.

Situaci na trhu vcelé České republice ovlivnilo neštěstí, ke kterému došlo 20.ledna vLitvínově. Tehdy se zpátého patra panelového domu zřítila kabina sčtyřiačtyři­cetiletým mužem. Ten sice pád přežil, musel se ale podrobit náročné operaci páteře a následky zranění si ponese do konce života. Za neštěstím stály prasklé šrouby uprotiváh. Šlo ovadu, okteré výrobce tohoto typu výtahu informoval již před několika lety. Výrobci a správci výtahů tehdy byly vyzváni, aby protiváhy dodatečně zajistily popruhy, které by vpřípadě prasknutí šroubu dokázaly udržet kabinu.
 
 
Autor: Hana Válková | Foto: Vít Šimánek

Zdroj: deník.cz | 2008