MALÉ VÝTAHÁŘSKÉ FIRMY SE OBÁVAJÍ KRACHŮ

Ceny výtahů se stále snižují a řadě firem v oboru klesají zisky. Pro některé z nich to přestává být již finančně únosné a přivádí je to na pokraj krachu.

 

“Ceny výtahů se v posledních pěti letech neustále snižují a snižuje se i zisk, přestože nám v posledních dvou letech poptávka stoupla o patnáct až dvacet procent,” řekl zástupce ředitele firmy Pražské výtahy Jiří Šenkyřík.

 

“Ceny jsou deformované a ve většině případů naprosto minimalizované,” přidal se obchodní ředitel Výtahy Morava Petr Míka. Podle něj větší firmy zřejmě dotují své nové technologie například z příjmů ze servisu či z jiných aktivit, aby potlačily menší tuzemské firmy.

 

“V Česku jsou ceny dokonce výrazně nižší než v západní Evropě, přestože většina výtahů se z Evropské unie dováží a v Česku se pouze montují,” říká Míka.

 

“V západní Evropě jsou výtahy skutečně o zhruba pětinu levnější než v Česku,” potvrdil zástupce České asociace výrobců výtahů Jan Dvořák a dodal, že je to kvůli celkově vyšší úrovni nákladů například dopravy, projekce i montáže.

 

Dvořák ale odmítl, že by to byly právě velké firmy, jež by vedly cenovou válku. “Byly to malé české firmy, které začaly nabízet nejlevnější ceny, přičemž přistupovaly na hrozné smluvní podmínky například posunuté či vůbec žádné zálohy,” tvrdí Dvořák.

 

Malé firmy ale čekají, že dojde ke krachům. “Nyní teprve proběhne proces vyčištění trhu od spousty drobnějších firem, které zatím nějak přežívají, ale nemohou unést soustředěné dotování a snižování cen,” domnívá se Míka.

 

Stejného názoru je i Šenkyřík z firmy Pražské výtahy. “ V posledních pěti letech se zvýšil počet firem asi o třetinu, mnohé z nich se změnily z regionálních firem na společnosti s celorepublikovou působností,” říká Šenkyřík. Dodal, že malé firmy ničí i tvrdé smluvní podmínky velkých stavebních firem.

 

“Na dosavadní vývoj cenově reagovat musíme a cenový tlak nějakou dobu vydržíme,” říká ředitel pro rozvoj regionů firmy Schindler Václav Vaněk. Zároveň odmítl, že by křížově dotovali jakýkoli svůj výrobek ze servisu. Podle Vaňka jsou ceny spíše dány tím, že se výtah vyrábí ve velkých sériích pro celou Evropu, čímž cena klesá a tlak na ceny je celoevropský.

 

Schindler, jež je jednou z rozhodujících firem v oboru, loni dosáhl tržeb 900 miliónů korun a zaznamenal mírný růst.

 

Ziskové marže se snížily v lepším případě na pouhých pět procent, někdy se případ realizuje i bez marže,” upozornil Míka.

 

Loni již v Olomouci zkrachovala firma Kvapil, Otis ve svém závodě propouštěl.

 

Všechny nejvýznamnější evropské firmy, mezi něž patří Schindler, Otis či Kone, jsou již v Česku přítomny. V Česku působí asi stovka výtahářských firem. Podle asociace se v Česku prodá kolem 1300 nových výtahů a celkové roční tržby přesahují miliardu korun.

 

 

Autor: Jan Činčura

Zdroj: Hospodářské Noviny | 2003