Český výtah? Nebezpečí!

Norma Evropské unie, která hovoří o tom, že do roku 2010 by všechny výtahy měly mít dvojité dveře, nebude v Česku rozhodně naplněna. Nic na tom nemění ani včerejší jednání vlády, kde jedním z bodů programu byla změna směrnice, která stanoví technické požadavky na výtahy.

 


V České republice existuje v současné době asi 85 tisíc výtahů. Jen menší část z nich však splňuje technické a bezpečnostní normy Evropské unie. Největší hrozbou z hlediska bezpečnosti provozu jsou chybějící vnitřní dveře u kabin.

„Prakticky všechny výtahy instalované před rokem 1999 nebyly vyhovující. Dnes stále zbývá ještě asi 50 tisíc výtahů, které je nutné zmodernizovat,“ říká Jan Dvořák, generální sekretář České asociace výrobců výtahů.

Ročně se v Česku podle něj zmodernizuje asi jen čtyři až pět tisíc výtahů, což souvisí s omezenou kapacitou firem i značnými náklady, jež si modernizace vyžádá.
„Za rok jsme schopni zmodernizovat asi 500 výtahů v zemi,“ říká kupříkladu Radovan Zajíček, obchodní ředitel společnosti OTIS, světově největšího výrobce výtahů.
Další výrobci výtahů v zemi se přes toto číslo modernizací dostanou jen stěží. „Ročně modernizujeme asi 200 až 250 výtahů,“ řekla Klára Čejková z marketingu společnosti KONE.

Zastaralé výtahy představují časovanou bombu rezidenčních domů. Řada z nich je poruchová, neodpovídá standardům bezpečnosti a vykazuje i velké množství bezpečnostních rizik.  Nejhorší situace je v panelových domech, kam se v minulosti instalovaly výtahy, jež byly zastaralé už v té době. Po dvaceti, třiceti letech provozu představují tyto výtahy nemalé riziko, že dojde k nějakému zranění.

Absence vnitřních dveří či špatné bezpečnostní uzávěry šachetních dveří si v minulosti vybraly velkou daň v podobě řady smrtelných zranění. Řešení této situace ale není pro majitele domů jednoduché. Například vybudování nového výtahu přijde asi na 100 tisíc korun na jednu stanici. V průměrném domě, kde je šest či sedm pater, znamená pořízení výtahu investici ve výši 600 až 700 tisíc korun (bez DPH). Modernizace starého výtahu není o moc levnější.

Je tak mnoho majitelů domů, společenství vlastníků či bytových družstev, která na nový výtah jednoduše nemají peníze. Celou rekonstrukci tak zatím jen odkládají. Po celou dobu provozu výtahu jsou ale zodpovědní za bezpečnost. A to znamená riziko, že budou muset finančně odškodnit osoby, které si ve výtahu přivodí nějaké zranění.
 


Autor: František Bouc

Zdroj: Lidovky.cz | 2008