V Praze se nachází 28 páternosterů. Cizinci se často bojí nastoupit

Páternostery aneb oběžné výtahy. Pro někoho symbol první republiky a historie, pro jiné představují nebezpečí a strach. Po celé Praze jich jezdí 28 – na vysokých školách, ministerstvech, úřadech či v bance. Nejstarší funkční se nachází v budově Českého rozhlasu. Také cizinci se na páternostery dívají jako na raritu, někteří se do nich ale bojí nastoupit.
 


Páternoster, česky oběžný výtah, je soustavou kabin zavěšených těsně za sebou na řetězu, který nikde nekončí. Někteří si ale mylně myslí, že když páternoster dojede do posledního patra, překlopí se a lidé, v něm jedoucí vypadnou.

Nemusíte se ale ničeho bát, pokud dojedete do posledního patra, výtah se horizontálně posune do opačného směru. Můžete s ním tak v podstatě jezdit do nekonečna.

Nejstarší funkční páternoster je v budově rozhlasu

V Praze se jich nachází dokonce 28. Nejstarší funkční z nich můžete najít v budově Českého rozhlasu na Vinohradské ulici. Firma Prokopec ho vyrobila roku 1920, jelikož za první republiky nastal celkový rozmach ve výstavbě výtahů.

„Instalován a uveden do provozu byl až roku 1929. 18 kabin výtahu projíždělo jedním směrem 8 stanic a překonávalo zdvih 32,95 metru rychlostí 0,25 metrů za vteřinu díky motoru o výkonu 10 kW,“ vysvětlil princip David Kabele na svých webových stránkách, kde se věnuje právě páternosterům.

Roku 2007 ale museli výtah v Českém rozhlase rekonstruovat a znovu ho zprovoznili o dva roky později. Celkové opravy stály 6 milionů korun.

„Zajímavostí původního výtahu byly také například popelníčky u vstupů do kabinek. Bohužel je škoda, že se mnoho dalších původních detailů do dnešních dnů nedochovalo,“ dodal na svém webu Kabele.

Studenti Právnické fakulty pořádají party kvůli opravě páternosteru

Další zajímavý páternoster je v budově Právnické fakulty Karlovy univerzity na náměstí Curieových. Ten je ale bohužel zakrytý, jelikož jeho provozu brání špatný technický stav. Děkan fakulty Jan Kuklík se společně s vedením fakulty rozhodl, že bude usilovat o zprovoznění zdejšího výtahu. Ten se tu otevřel roku 1930 a fungoval až do roku 2008.

„Páternoster je jedním ze symbolů fakultní budovy a je škoda, že nové generace studentů a také mladší učitelé o něm slýchají již jen z vyprávění. Jízdu výtahem tohoto typu je navíc možno v současnosti zažít v České republice jen v několika málo veřejných budovách,“ uvedl Jan Kuklík.

Právnická fakulta tak vybírá peníze na znovuuvedení páternosteru do provozu. Přispět na opravu tak může kdokoliv, dokonce i sami studenti se do záchrany výtahu zapojují. Pořádají studentské večírky se vstupem, který jde právě na rekonstrukci ojedinělého výtahu.

„Vím, že studentské spolky tady přímo u nás na fakultě pořádal už party, ze kterých šel výtěžek na opravu místního páternosteru. Původně jsem ani nevěděl, že tu nějaký máme, protože je zakrytý, a tak si ho moc lidí nevšimne. Třeba party, kterou pořádali 28. listopadu na podporu výtahu, se dokonce jmenovala Páternosterfest,“ sdělil Blesk.cz student Právnické fakulty Honza.

Číňané se páternosteru bojí

Na Ministerstvu dopravy se také nachází páternoster. Nad ním kroutí hlavou zahraniční delegace, které sem zavítají na návštěvu. „Když k nám přijedou zahraniční hosté, ukazujeme jim oběžný výtah jako raritu. Například členové čínské delegace z něj byli překvapeni a říkali, že páternoster nikdy předtím neviděli. Když jsme jim řekli, že ho mohou vyzkoušet, nechtěli, protože se báli,“ řekla s úsměvem Daniela, která pracuje na Ministerstvu dopravy.

Palác YMCA se pyšní také jedním z nejstarších páternosterů. Dokonce tu byl slavnostně pokřtěn také malý funkční model oběžného výtahu, jehož autorem je podle všeho Jára Cimrman. Model nesoucí jméno českého génia byl součástí výstavy Cimrman a sport.

„Když Cimrman tento výtah vynalezl, lidé se obávali, že nevystoupí-li z kabiny včas, obrátí se s nimi na půdě či ve sklepě nohama vzhůru. Proto vyrobil názorný model, který jejich obavy rozptýlí,“ vysvětlil tehdy vtipně Cimrmanovu osvětovou činnost Zdeněk Svěrák.

Páternoster dnešního typu na přepravu osob byl vynalezen v 19. století v Anglii, na území České republiky se dostal první oběžný výtah roku 1911. Ten byl veřejnosti představen v budově Nové radnice pražské na Mariánském náměstí. V období první republiky měly páternostery a výtahy všeobecně svou zlatou éru.

Dnes jsou ale provozovatelé budov, kde se oběžné výtahy nachází, nedůvěřiví. A to přesto, že páternostery jsou velice úsporným a bezpečným typem výtahu. Běžně jsou tak nahrazovány klasickými klecovými výtahy nebo úplně rušeny.

Seznam páternosterů v Praze

Fotogalerie:

1234578910111213


Sdílejte článek:



Váš názor na článek (vstup do sekce VĚŘEJNÉ FÓRUM)


 


Autor: Michaela Lišková
Foto: M. Lišková, T. Vodňanský, M. Smlsal, D. Vitouš, Český rozhlas, archiv Palác YMCA a archiv ČTK
Zdroj: blesk.cz, paternoster.archii.cz | 31.12.2016